بازاریابی ربایشی (درونگرا) چیست ؟

بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) روشی از مارکتینگ است که تمرکز آن بر روی جذب مشتری و کشاندن او به درون بنگاه های اقتصادی شما (خصوصاً از طریق محتوای مفید و مرتبط) است. معمولاً در این روش، پایگاه اصلی شما، وب‌سایتتان محسوب می‌شود و صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی نیز پایگاه‌های دیگر شما هستند.

در بازاریابی درونگرا، شما به جای آنکه وقت و هزینه خود را صرف پیدا کردن مشتری کنید، آن را صرف افزایش کیفیت رسانه‌های خود می‌کنید. با این هدف که کاری کنید مشتری در زمان نیاز، شما را پیدا کند، پس از آن در مسیر خرید هدایت شود و در هر مرحله از مسیر خود، چیزی با ارزش از شما دریافت نماید. حالا احتمالاً می‌پرسید که چگونه قرار است مشتری شما را پیدا کند؟ مگر چنین چیزی ممکن است؟ البته که بله! خود شما هم وقتی در گوگل جستجو می‌کنید و یک سایت را باز می‌کنید، دقیقاً جذب آن سایت شده‌اید و در مسیر بازاریابی ربایشی هستید.

در بازاریابی ربایشی بحث فقط بر سر جذب مشتری نیست. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به بازاریابی ربایشی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ایجاد رابطه صمیمی با مشتری در این روش، اهمیّت بسیار زیادی دارد. در واقع، هدف کلی شما ایجاد یک مسیر برای مشتری است. مسیری که در طی آن، غریبه‌ها تبدیل به دوستان شما می‌شوند. دوستانی که اعتماد کاملی به شما دارند. با این حساب، می‌توان بازاریابی رابطه‌ای (یک روش بازاریابی که بر ایجاد رابطه با مشتری تاکید دارد) را به عنوان یک بخش از بازاریابی ربایشی در نظر گرفت.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا را چگونه باید شروع کرد ؟

اولین مرحله :جذب بازدیدکننده هدفمند به سایت

برای جذب بازدید کننده هدفمند سه کار اصلی باید انجام داد

۱)مخاطب هدف را بشناسید:

برای تولید محصولات و خدمات ابتدا می بایست مخاطب هدف و نیازها و مسائل و مشکلاتش را بشناسید تا متناسب با نیاز و دغدغه های آنها به موقع با تولید محصولات و خدمات پاسخ دهید.

۲)محتوای خوب و کاربردی برای جذب بازدیدکننده هدفمند تولید کنید:

محتوا در وب سایت‌ها حکم پر برای پرنده را دارد، همانطور که یک پرنده بدون پر قادر به پرواز نیست. وب‌سایت‌ها هم بدون محتوای با کیفیت قابلیت رشد و توسعه ندارند از این رو تولید محتوای با کیفیت، اصولی و کاربرپسند بسیار مهم است.

۳) از طریق رسانه های مختلف و همچنین موتورهای جستجو محتوا را به گوش مخاطب رسانده :

تنها تولید محتوای خوب و با کیفیت فایده ندارد باید به بهینه‌سازی یا سئوی سایت که در جذب کاربران و هدایت آنها به سوی سایت بسیار موثر و کارساز است نیز توجه کرد، البته تا اینجای کار فقط نیمی از راه را طی کرده اید، حال وقت آن است که کسب و کار خودتان را در شبکه های اجتماعی معرفی کنید، تولید محتوای خوب در کنار توزیع خوب نتیجه می دهد! برای این کار باید با اصول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید و آنها را به خوبی یاد بگیرید.

دومین مرحله: تبدیل بازدید کننده های سایت به علاقه مندان و سرنخ های فروش

وقتی توانستید بازدیدکنندگان را به سمت سایت‌تان بیاورید در مرحله بعدی باید آنها را به علاقمندان سایت تبدیل کنید. برای تبدیل بازدیدکنندگان به علاقمندان باید یک پیشنهاد ارزشمند به آنها بدهید! این پیشنهاد باید به قدری جذاب و خلاقانه باشد که بازدیدکنندگان حاضر باشند ایمیل و اطلاعات تماس خود را به شما بدهند تا شما بتوانید با آنها در ارنباط باشید. به این پیشنهاد Ollie Value Preposition یا OVP می گویند.

سومین مرحله : تبدیل این علاقمندان به خریداران

اکنون که لیستی از مخاطبان هدفی که از طریق پیشنهاد وسوسه انگیز دریافت کرده اید و به شما علاقمند هستند را در اختیار دارید و باید به تولید محتوای مناسب و ارزشمند برای آنها بپردازید. همچنین باید به برقراری ارتباط مناسب و مداوم با آنها بپردازید تا فرآیند اعتماد سازی برند شما در جهت تبدیل علاقمندان به خریداران به درستی انجام شود.

چهارمین مرحله : تبدیل این خریداران به مشتریان وفادار

بازاریابی درون‌گرا حتی بعد از خرید هم ادامه دارد. برای جلب رضایت مشتری همچنان باید به تولید محتوای مناسب و ارزشمند ادامه داد، مثلا باید به تولید محتوایی با موضوعاتی همچون شرایط خدمات پس از فروش، شرایط گارانتی برای محصولات خریداری شده، مشکلاتی که ممکن است کاربران برای استفاده از محصول بعد از خرید داشته باشند، و … در قالب کتاب یا مقاله‌ای که مشتری به آن علاقمند بپردازید.یقینا در این صورت در ذهن و قلب خریداران نفوذ خواهید کرد و برندتان لحظه به لحظه رشد خواهد کرد.