تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز به مشتریان این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را در صفحه نتایج جست‌جوی گوگل و یا میلیون‌ها سایت طرف قرارداد با گوگل، برای کاربرانی که جست‌جوهایی مرتبط با کسب و کار آنها را می‌کنند به صورت تبلیغات متنی، تصویری و یا ویدیویی  به نمایش بگذارند.

تبلیغات در گوگل به چند دسته تقدسیم می شوند

در حال حاضر تبلیغات گوگل ادوردز به پنج دسته تقسیم شده اند که به شرح ذیل می باشد

  • تبلیغ در گوگل سرچ یا search advertising
  • تبلیغ برای موبایل یا mobile advertising
  • تبلیغ در کانالهای display گوگل یا display advertising
  • تبلیغ ویدیویی یا video advertising
  • تبلیغ فروشگاه‌ها یا shopping advertising

 تبلیغ شما در گوگل در هر نقطه از جهان که بخواهید به نمایش گذاشته خواهد شد. میتوانید مشخص کنید که آگهی در چه ساعاتی از روز یا چه روزهایی از هفته پخش شود، به عنوان مثال فقط کاربرانی که در ایران زندگی می کنند و کلمه دیجیتال مارکتینگ را جستجو کرده اند، تبلیغ شما را ببینند.

قیمت کلیک در تبلیغات گوگلی

نحوه محاسبه هزینه هر کلیک در گوگل به عوامل بسیاری بستگی دارد. حدود 20 سیگنال در محاسبه قیمت هر کلیک استفاده می شوند و مهمترین سیگنال، quality score یا امتیاز کیفیت است که خود آن نیز به عوامل متعددی بستگی دارد. به صورت کلی هر چقدر که محتوای تبلیغات بر اساس اصول گوگل ادوردز ساخته شده باشد و رابطه بین متن تبلیغات،کلمات کلیدی که برای تبلیغات انتخاب شده و محتوای صفحه فرود یا landing page بیشتر باشد، قیمت کلیک به ازای همان کلمه کلیدی ارزانتر خواهد شد.
به طور مثال در نظر بگیرید شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنید و برای تبلیغ خود کلمه کلیدی “دیجیتال مارکتینگ” را انتخاب کرده اید. اگر کاربری عبارت “طراحی سایت حرفه ای” را در گوگل جستجو کند، اگر شما از آن عبارت در عنوان و توضیحات تبلیغ متنی استفاده کرده باشید و صفحه فرود شما نیز کاملا درباره موضوع طراحی وبسایت باشد، هزینه آن کلیک ارزانتر از حالتی خواهد بود که به عنوان مثال صفحه فرود در مورد طراحی وبسایت نباشد.
از دیگر عوامل بسیار مهم در قیمت گذاری هر کلیک CTR می باشد. CTR درصد بین تعداد کلیک و تعداد نمایش می باشد. هرچقدر میزان CTR شما برای کلمه کلیدی که تبلیغ کرده اید بیشتر باشد، هزینه کمتری به گوگل پرداخت میکنید.