طراحی هویت بصری موضوع بسیار مهمی است که قبل از اینکه در خصوص چگونگی طراحی آن صحبت کنید ابتدا باید بدانیم هویت بصری چیست. هویت بصری جنبه بصری یک برند است. هویت بصری شامل هر آیتم بصری است که در فرآیند ساخت برند از آن استفاده کرده‌اید. این جلوه‌های بصری می‌تواند شامل طراحی لوگو، خطوط، تصاویر و هر شی بصری دیگری باشد که برند شما از طریق آن‌ها با مشتری ارتباط برقرار می‌کند. اشتباه بزرگی که بسیاری از کسب و کارها مرتکب می‌شوند این است که هویت بصری برند را نادیده می‌گیرند و به سادگی فکر می‌کنند منظور از برندینگ صرفا ساخت یک لوگوست. درست است ایجاد لوگو بخشی از فرآیند برندینگ است، اما برندینگ مفهومی بالاتر از یک لوگوست. هویت بصری بخشی از برند شماست که می‌تواند تعهدات، اهداف و پیام شما را به مشتری برساند.

طراحی هویت بصری

در ادامه در خصوص ویژگی های بنیادی صحبت خواهیم کرد هر هویت بصری باید به نوعی آنها را داشته باشند.

بی مانند

اولین مسئولیت یک طراح هویت بصری، تحلیل فضای رقابتی مشتری هست. این امر در شرایط کسب‌وکار یک حسابرسی رقابتی نامیده می‌شود، در این فرایند شما به فضای رقابت نگاه می‌کنید و می‌بینید چه محصولات و خدماتی ارائه می‌دهند، استراتژی برند آن‌ها چیست و موقعیت آن‌ها کجاست.

پس از شناخت رقبا و فضای رقابتی طراح خلاق باید سعی کند اثری خلق نماید که هم مفهوم و هدف کسب وکار را بیان کند و هم متمایز و خاص باشد.

منتخب

مسئولیت یک هویت بصری این است که  انتخاب را بسیار ساده‌ کند. یعنی خود را به گونه ای در این بازار شلوغ و پر رزق و برق نشان دهد که مشتری بتواند به راحتی آنرا در میان این شلوغی شناسایی و انتخاب نماید.

این به آن معنی است که شما باید درک کنید که انتظارات و عناصر بصری که مشتریان در انتخاب یک محصول می‌خواهند، چه هستند و در نهایت آنرا در هویت بصری پیاده سازی نمایید.

 

طراحی برند

آشنا

در طراحی هویت بصری یک طراح باید به گونه ای عمل کند که مخاطبین در برخورد اول با هویت بصری تصور کنند این نشان و یا لوگو را دیده اند در صورتی که این موضوع تصوری است که حاصل شده از رعایت اصول طراحی و قوانین زیبایی شناختی که هر بیینده ای درک خاصی از آن دارد و باعث می گردد تا هویت به نظر بینندگان آشنا بیاید.

با فرهنگ

هر هویت بصری باید فرهنگ و آدب رسوم مرتبط با برند را داشته باشد تا مشتریان بتوانند با دیدن نشان گرافیکی پی به اصول و عقاید آن ببرند و در صورتی که تفکر صحیحی از فرهنگ و آداب رسوم آن برند یا محصول را داشتند آنرا برای خود انتخاب نمایند.