بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها (INFLUENCER MARKETING) چیست؟

بازاریابی اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) به معنای بازاریابی محصولات و خدمات توسط آن دسته از افرادی است که بر عموم مردم شناخته شده هستند و مردم این افراد را د زمینه های تخصصی قبول دارند و یا این افراد شهرت خوبی دارند که برای عموم مردم جذاب می باشد، مانند مشاهیر،چهره های محبوب جامعه، هنرمندان، ورزشکاران و … همه کسانیکه هوادارانی برای خود دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ به واسطه نفوذ افراد تاثیرگذار در جامعه می تواند محصول یا خدمات سازمان ها را به مشتریان بازار هدف معرفی نماید. اینفلوئنسر مارکتینگ اثری مشابه بازاریابی دهان به دهان دارد، با این تفاوت که مستلزم معرفی مستقیم نیست و معمولا به صورت توصیه ای و غیرمستقیم انجام می شود که تاثیرگذاری به مراتب بیشتری از روشهای معمول دارد.

چگونه می‌توان اینفلوئنسرها (INFLUENCERS) را شناسایی کرد ؟

هرکسی می تواند در زمینه خاصی اینفلو ئنسر باشد و لزوماً فرد صاحب نفوذ یکی از مشاهیر نیست. هر چند برای بازاریابی کالاها اغلب از مشاهیر استفاده می‌شود، زیرا در نظر عموم مردم بسیار قابل احترام و به علاوه بسیار در معرض دیدند. در واقع وقتی فردی مشهور از محصولی استفاده می‌کند، با احترامی که نزد مردم دارد، مهر تأییدی بر کیفیت آن محصول میزند.

در سالهای اخیر بلاگرها، اینستاگرامرها و نویسندگان فضای مجازی نیز به دسته افراد تاثیرگذار پیوستند، چون قابل اعتمادند و از وفاداری مخاطبانشان برخوردارند. وقتی یک بلاگر محصولی را معرفی می‌کند، تأثیرش از تبلیغات به شکل سنتی بسیار بیشتر است. شرکت ها می‌توانند با بهره‌گیری از افراد صاحب نفوذ از بدبینی و سوءظن حاصل از پیام‌های تبلیغاتی مستقیم و به قول معروف گل‌درشت مصون بمانند. برای پیدا کردن آنها کافیست چرخی در شبکه های اجتماعی بزنید اما ارتباط با آنها کار آسانی نیست.

اینفلوئنسر مارکتینگ

تبلیغات در اینستاگرام از طریق INFLUENCER MARKETING

یکی از دلایل مهم استقبال عموم از شبکه های اجتماعی، حضور پررنگ و جذاب همین افراد مشهور و محبوب شان در این رسانه هاست. یک فرد صاحب نفوذ از یک شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام به عنوان یک تریبون و رسانه شخصی استفاده می کند. ایده ها، افکار، دغدغه ها و زندگی روزمره او مورد توجه عموم مردم است و بی واسطه با هواداران خود در ارتباط است.

تبلیغات در اینستاگرام توسط افراد تاثیرگذار (Influencers) یک استراتژی هوشمندانه و یک تصمیم درست است اما چالش ها و سختی های خود را دارد که اگر درست اجرا نشود تاثیرات سوء آن نیز به شدت مخرب خواهد بود.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ باید توسط دیجیتال مارکترهای حرفه ای انجام شود ؟

این شیوه تبلیغاتی در حالیکه بسیار جذاب است اما چالشهای زیادی هم با خود به همراه دارد. انتخاب درست اینفلوئنسر هایی که شخصیت و جایگاه آنها به هویت برند و کسب و کار شما نزدیک باشد، اولین و مهمترین چالش است که البته برای شما بسیار زمانبر خواهد بود. مذاکرات طولانی و انتقال صحیح پیام کمپین به آنها انرژی و توان زیادی میطلبد و کنترل آن چیزی که در نهایت منتشر خواهند کرد نیز کاریست بس دشوار.