تاثیر روانشناسی رنگ ها در بازاریابی موفق

وقتی برای خرید گوشی موبایل اقدام می کنید یکی از مولفه های اصلی در ذهن شما رنگ گوشی است، مسلما شما به خصوصیات فنی مانند ظرفیت باتری، صفحه نمایش ، پردازنده و دوربین اهمیت می دهید اما رنگ گزینه اصلی شما در خرید خواهد بود. رنگ نقش بسیار مهمی در تصمیمات ما برای خرید دارد. زنان و مردان و کودکان به رنگ های خاصی گرایش دارند، انتخاب رنگ ریشه در احساس افراد دارد و هرچیزی که با احساس مردم رابطه برقرار کند مهم خواهد بود. فعالیت های برندینگ و بازاریابی نیز کاملا بر اساس روانشاسی رنگ ها انجام می شود.

دسته بندی های مختلفی از رنگ و واکنش های مشتریان وجود دارد مثلا رنگ زرد به معنی خوشحالی و قرمز به معنای حرارت و شجاعت تعبیر می شود. اما حقیقت امر این است که داشتن احساس در مقابل هر رنگ بستگی به تجربیات فردی مردم خواهد داشت. فعالیت برندها کاملا مطابق با رنگ اصلی به کار رفته در آن ها است. مک دونالد از قرمز استفاده کرده که با خوردن و خوراکی ها  و اشتها مرتبط است و استارباکس هم که محافظ محیط زیست است از رنگ سبز استفاده می کند.

مغز انسان همیشه سعی در استفاده از میان برها برای فعالیت است، رنگ ها بعنوان الگوهایی قابل تشخیص فورا می توانند در ذهن ثبت شوند و واکنش مغز در این حالت کاملا وابسته به رنگ مشاهده شده خواهد بود. رنگی که بتواند عواطف مثبت فرد را برانگیزد در نهایت منجر به تصمیم گیری مشتریان راجع به خرید خواهد شد.

شرکت Kissmetrics در تحقیقی به رابطه بین رنگ و خرید مردم پرداخته است:

هنگام تولید محصول مدیران باید به رنگ محصول و بسته بندی آن توجه بسیار زیادی کنند چون 93 درصد خریداران از روی رنگ اقدام به خرید می کنند.

85 درصد خریداران رنگ را اصلی ترین ملاک خرید محصولات مختلف در نظر می گیرند.

رنگ باعث شناخت و در ذهن ماندن برند می شود و شناخت برند هم تاثیر بسیار زیادی در اعتماد مصرف کنندگان دارد.

هر رنگ طیف خاصی از مشتریان را جذب می کند. قرمز ، نارنجی و مشکی خریداران لحظه ای را جذب می کنند و فیروزه ای و سرمه ای خریداران کم بودجه را جذب می کنند.

42 درصد خریداران آنلاین ، نظرشان را درباره سایت صرفا بر اساس ظراحی ظاهری ابراز کرده اند و 52 درصد آن ها دیگر به سایت بازنگشته اند چون از زیبایی ظاهری آن ناراضی بودند.

معنی رنگ ها در ذهن خریداران:

زرد : مورد علاقه جوانان و افراد مثبت اندیش ، اگر در ویترین ها به کار رود منجر به جذب افراد خواهد شد.

قرمز: پر انرژی است و ضربان قلب را افزایش می دهد و در تخفیف های ویژه و حراجی ها به کار می رود.

آبی: حس امنیت و اعتماد را تداعی می کند.

سبز: سلامتی و شادابی را در ذهن تداعی می کند ، همچنین حس ثروت و پول نیز دارد ، سبز آسان ترین رنگی است که ذهن می تواند پردازش کند.

نارنجی: گیرا و برای طراحی دکمه های ثبت نام،خرید و فروش و اشتراک خبرنامه rss کاربرد دارد.

صورتی: رنگ رمانتیک و کاملا زنانه، بسیاری از برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی که جامعه هدفشان زنان هستند از این رنگ استفاده می کنند.

سفید: رنگ سفید بهداشتی بودن، شفافیت، خلوص، پاکی و سادگی را تعبیر می کند.

مشکی: شیک و قدرتمند و به قول امروزی ها لاکچری! و برای بازاریابی محصولات یا خدمات لوکس کاربرد دارد.

بنفش: خونسرد و آرامش بخش، همچنین فانتزی، رمزآلود و نشانه خردمندی هم هست.