داستان شهرت و محبوبیت برند کوکاکولا

برند کوکاکولا اکنون بعنوان یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین برندهای جهان شناخته می شود. موسس کوکاکولا دیوید باتلر David Butler درباره علت شهرت و محبوبیتش می گوید که از روش های مختلف بازاریابی را طراحی و اجرایی نموده است. در ادامه سعی داریم استراتژی های بازاریابی این برند مشهور را بررسی کنیم.

فرمول ویژه تهیه کوکاکولا

جان پمبرتون بعد از اتمام خدمت در جنگ داخلی آمریکا تصمیم گرفت نوشیدنی های حاوی کوکائین و الکل را به بازار ارائه کند اما بعد از چندی با قانون منع تولید مواد غذایی حاوی الکل روبرو شد و در کوکاکولا الکل و کوکائین را حذف نمود. اما بازهم مردم به استفاده از کوکاکولا ادامه دادند و دلیل محبوبیت آن نیز طعم منحصر به فرد این نوشیدنی بود که تاکنون نیز کوکاکولا رمز آن را در انحصار خود دارد.

طراحی لوگوی ویژه

برند کوکاکولا لوگو با فونت بسیار منحصر به فرد و زیبایی دارد. لوگوی این برند در سال 1923 تغییرات اندکی نمود و اکنون 100 سال است که لوگوی کوکاکولا بدون تغییر در بازارهای جهانی همچنان به فروش خود ادامه می دهد. بنابراین ثبات در طراحی لوگو و زیبا طراحی کردن آن رمز موفقیتی برای کوکاکولا بوده است.

ظاهر بطری اختصاصی و جذاب

گریس کندلر یکی از سهامداران عمده کوکاکولا که اهل گرجستان بود با الهام از غلاف کاکائو پیشنهاد طراحی بطری های اختصاصی کوکاکولا را دارد که این ظاهر هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار محبوب است. بنابراین طراحی های اختصاصی برای یک برند می توانند اعتبار و محبوبیت برند را افزایش دهند.

عدم تغییر قیمت مصرف کننده به مدت 70 سال

قیمت نوشابه های کوکاکولا از سال 1886 تا 1959 ثابت ماند و این عاملی بود برای موفقیت و فروش بیشتر محصولات در بازار جهانی، ثبات قیمت خود می تواند یک تبلیغات موثر محسوب گردد. عدم تغییر قیمت در مدت زمان 70 سال توانست کوکاکولا را به برندی محبوب تبدیل کند.

تبلیغات دهان به دهان

برای این که افراد جدیدی با برند کوکاکولا آشنا شوند و نسبت به آن حس خوبی پیدا کنند، این شرکت اقدام به پخش اشانتیون هایی مانند کیف و کوله پشتی، ساعت ، تقویم و . . . نمود. همچنین به خریداران جایزه داده می شد و همه این عوامل باعث شد تا تبلیغات دهان به دهان برای کوکاکولا موفقیت بزرگی را رقم زند. بنابراین میتوان گفت عرضه محصول همراه با اشانتیون و وسایل تبلیغاتی مختلف می‌تواند نقش مثبتی در پیشبرد استراتژی برندینگ و بازاریابی محصولات داشته باشد.