دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یک شیوه جدید بازاریابی در کسب و کارهای امروزی است.

احتمالا قبلا در مورد واژه دیجیتال و آنالوگ شنیده‌اید و اطلاعاتی در مورد آن دارید.

دیجیتال از کلمه دیجیت (Digit) آمده است؛

به زبان ساده تر، یک سری داده هایی که با زبان صفر و یک هستند و امکان ذخیره سازی آن‌ها بر روی دستگاه های دیجیتالی مانند کامپیوتر که با زبان صفر و یک کار می‌کند، وجود دارد.

اگر کمی به گذشته برگردیم به خاطر خواهیم آورد که تمامی کسب و کارها جهت جذب مشتری از طریق تبلیغاتی مانند تیزرهای تلویزیونی، بیلبوردهای خیابان ها و امثال آن بوده است.

اما امروزه به دلیل توجه عموم مردم به شبکه های اجتماعی و سایت ها، دیجیتال مارکتینگ نقش بسیار پر رنگی در این مبحث پیدا کرده است.

بازاریابی دیجیتال وابسته به اینترنت بوده و به همین دلیل است که به آن دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می‌گویند.

بازارایابی دیجیتال، نقطه مقابل بازاریابی سنتی است.

دیجیتال مارکتینگ چه مزیت های نسبت به روش های سنتی دارد:

همانطور که می‌دانیم در بازاریابی اینترنتی، برخلاف بازاریابی سنتی، “مشتری” دارای اهمیت بیشتری است.

پس تمامی سازمان‌ها سعی بر این دارند که از طریق ابزارهای دیجیتالی، مانند ایمیل، وب سایت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی، داده هایی را بدست آورند و رفتار مشتریان را تحلیل نمایند.

با تحلیل رفتار مشتریان می‌توانند تصمیم گیری کنند که چه زمانی و برای چه قشری، تبلیغات خود را انتشار دهند تا بهترین بازخورد برای گسترش کسب و کار را داشته باشند.

یکی از مزیت های بازاریابی دیجیتال، دسترسی راحت به اینترنت در ۲۴ ساعت شبانه روز می‌باشد.

اولین و مهمترین اصل در این راستا، داشتن استراتژی برای بازاریابی اینترنتی است؛

البته برای همه استراتژی ها می‌بایست برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

انواع دیجیتال مارکتینگ:

۱- بازاریابی اینترنتی از طریق SEO وب سایت:
SEO (سئو) مخفف واژه Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد.

بنابراین با رعایت اصول و تکنیک های سئو، می‌توان جایگاه وب سایت سازمان خود را در نتایج جستجوی موتورهایی مانند گوگل ارتقا دهید.

بدین ترتیب، وب سایت شما در اولین صفحات جستجو به کاربران نمایش داد شود.

برای نمونه ما سعی کرده‌ایم این اصول رو در سایت فراپیامک با محتوایی که پیرامون سامانه پیامک ایجاد می‌کنیم، رعایت نماییم.

این روش با دو شیوه بهینه سازی داخلی و خارجی پیش خواهد رفت.

به عبارت دیگر، این نوع بازاریابی به “بازاریابی درونگرا و جاذبه ای” اطلاق می‌گردد.

۲- بازاریابی اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی:
در حقیقت این نوع بازاریابی، همان شیوه بازاریابی دهان به دهان تلقی می‌گردد؛

زیرا افراد می‌توانند مطالب شما را به اشتراک بگذارند.

سازمان ها، با به اشتراک گذاشتن نام، برند و خدمات شرکتشان در فضای مجازی، سعی بر این دارند تا نام خود را از طریق شبکه های اجتماعی به گوش همه مردم برسانند.

آنها از طریق شبکه های اجتماعی مانند Facebook، Instagram، Google+ و … می‌توانند مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند.

اصطلاحا به این روش، بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) یا به عبارت بهتر، بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) گفته خواهد شد.

۳- بازاریابی اینترنتی از طریق تولید محتوا:
محتوای مناسب می‌تواند تأثیر بسزایی در دیجیتال مارکتینگ ایفا کند.

بنابراین، در این روش می‌بایست سعی در تولید محتواهای (Contents) مختصر و همچنین مفید داشته باشیم که برای مخاطبین جذاب باشد.

با نشر این محتواها در کانال های جمعی، مخاطبین به وب‌سایت رسمی هدایت خواهند شد که این، یکی از راه‌های جذب مشتری محسوب می‌گردد.

۴- نمایش تبلیغات در اینترنت:
یکی از روش های بازاریابی دیجیتال، پخش تبلیغات به صورت اینترنتی می‌باشد.

برای مثال، برخی از سایت های پر بازدید، به ازای دریافت هزینه، بنر تبلیغاتی شما را در کنار صفحات وب‌سایتشان نمایش می‌دهند.

و یا شما می‌توانید تیزرها و فیلم های تبلیغاتی خود را در فضای اینترنت و کانال های ارتباط جمعی به اشتراک بگذارید.

۵- بازاریابی ایمیلی:
با ارسال ایمیل های اطلاع رسانی برای مشتریان بالقوه در مورد خدمات نوین، وفاداری آنها را نسبت به امکانات و خدمات ارائه شده سازمانتان بالا تر ببرید.