طراحی لوگو با رعایت 10 تکنیک حرفه ای

طراحی لوگو همیشه دغدغه کسانی است که می خواهند یک کسب و کار جدید برای خود راه بیندازند و ممکن است در ابتدا راه هزینه کردن برای طراحی لوگو برای استارت آپ مقدورد نباشد. از این رو کسب و کارها به این فکر می افتند که لوگو شرکت خود را، خودشان طراحی کنند که داستان از همین جا شروع می شود.

در واقع بعضی از اشخاص معتقداند طراحی لوگو کار بسیار ساده است و نیازی نیست از گرافیستان حرفه ای استفاده کرد و میشود با سرهم کردن چند تصویر مختلف و یک نوشته ساده یک لوگو درست کرد. متاسفانه این طرز فکر اصلا درست نیست و در 99 درصد مواقع کسانی که در ابتدا راه به طراحی آرم و نشان خود اهمیت نمی دهند پس از گذشت مدتی مجبور به پرداخت هزینه ای گزاف برای طراحی لوگو و همچنی تغییر اقلام تبلیغاتی تولید شده می شوند. از این رو بهترین راه برای طراحی لوگو استفاده از کارشناسان طراحی گرافیک می باشد ولی به هر صورت اگر برای شما مقدور نبود که از طراحان حرفه ای استفاده کنید حداقل در طراحی لوگو خود 10 نکته زیر را در نظر بگیرد که باعث می شود لوگو ظاهری حرفه و قابل قبول پیدا کند.

1- استفاده از اشکال 2 پهلو

یکی از روش های که می تواند نشان تجاری یا آرم شما را خیلی جذاب نماید این است که از شکل های ادقام شده در هم و یا در اسطلاح اشکال 2 پهلو استفاده نمایید. این تصاویر می توانند به چندین موضوع به صورت همزمان اشاره کنند که بسیار مورد علاقه و جذاب هستند. پس در قدم اول سعی کنید نشان شما زمینه فعالیت و ویژگی خاص کسب و کار شما را در یک شکل ترکیبی نشان دهد.

به این لوگو های زیبا در ادامه نگاه کنید و ببیند چه هوشمندانه تصاویر باهم تلفیق شده اند تا منظور کسب و کار را به مخاطب برسانند.

طراحی لوگو شیر و پرنده

طراحی لوگو خانه و نامه

طراحی آرم صندلی

طراحی لوگو مداد

2-انتخاب رنگ ها جذاب در طراحی لوگو

رنگ ها می توانند در طراحی لوگو جادو کنند. از این نترسید که لوگو شما چندین رنگ مختلف در خود دارد و با هویت برند شما یا رنگ سازمانی تا حدودی فرق می کند. چرا که در الگوهای طراحی مدرن رعایت کردن رنگ سازمانی در لوگو ضرورتی ندارد و شما می توانید در صورتی که جسارت لازم را دارید از ترکیب رنگ های زیبا در طراحی آرم خود استفاده کنید. فقط به این موضوع دقت داشته باشید که اگر مجبور شدید لوگو خود را به صورت تک رنگ جایی استفاده کنید این امکان وجود داشته باشد.

نکته مهمی که در انتخاب رنگ های لوگو باید در نظر بگیرد این است که ابتدا چشم نواز و هماهنگ باشند و از طرف دیگر در زمان قرار گیری در مکان های مختلف به خوبی دیده شوند و ایجاد سردرگمی نکنند.

اگر در انتخاب رنگ های مکمل دچار مشکل شدید دیدن لوگوهای برندهای سرشناس می تواند به شما کمک زیادی بکند.

به لوگوهای زیر نگاه کنید و از انتخاب رنگ های آنها الهام بگیرید.

لوگو سبز

لوگو محیط زیست

لوگو ورزشی

لوگو رستوران

3- از طراحی های که مد شدند دوری کنید

شاید تعجب کنید که چرا باید از طرح های زیبایی که مد شده اند و در حال حاضر همه استفاده می کنند باید پرهیز کنید !!! دقیقا نکته همین جاست چون همه دارند از آنها استفاده می کنند و طولی نمی کشد که همه لوگوها شبیه هم خواهند شد.  پس سعی کنید در زمان طراحی، الگوها و لوگوهای مختلفی که در دوره های زمانی متفاوتی طراحی شده اند را نگاه کنید تا لوگو شما زیبا و منحصر به فرد شود.

4- طرح لوگو خود را منحصر به فرد کنید

بسیار هائز اهمیت است که طراحی شما به گونه ای باشد تا در نگاه اول همه بتوانند آنرا به خاطر بسپارند و با دیدن مجدد آن به یاد شما بیفتند. در زمان طراحی سعی کنید با یک تغییر کوچک تصویر آرم یا نشان خود آنرا منحصر به فرد کنید و از این نترسید که لوگو شما شبیه لوگو ها برندهای دیگر نیست.

به طور مثال در تصویر زیر می بینید که طراح فقط با تغییر دادن خرطوم فیل  یک المان تصویری عالی خلق کرده است که شما با یک باردیدن، آنرا در ذهن خود ثبت خواهید کرد.

لوگو منحصر به فرد

5- همه عاشق تایپگرافی هستند.

از آنجایی که ما به دنبال این موضوع هستیم که لوگو خود را منحصر به فرد کنیم بهتر است در زمان طراحی تایپ لوگو زمان زیادی صرف کنیم تا شکل خاصی پیدا کند و فقط یک فونت ساده نباشد و بهتر است در زمان طراحی تایپ فیس از برندهای دیگر الگو نگیرید که اگر معروف شوید در آینده همه شما را بابت گپی کردن تایپ خود سرزنش خواهند کرد.

به طور مثال یکی از معروفترین برندهای دنیا کوکاکولا که برند آن توسط یکی از پرسنلش طراحی شده است یک کپی از یک برند خیلی ساده است.

تایپگرافی

6- تا جای ممکن ساده

هرچه آرم و لوگو شما ساده تر باشد آدم ها راحتر آنرا به خاطر می سپارند یعنی در این حال که سعی می کنید در طراحی خود منحصر به فرد بودن را رعایت کنید اگر بتوانید سادگی را نیز در طراحی لوگو خود لحاظ کنید عالی است. 2 مثال از آرم های ساده که همه ما آنها را خیلی خوب می شناسیم برندهای نایک و اپل هستند.

لوگو اپل و نایک

7- تقارن و اشتراک در طراحی لوگو

استفاده از تقارن و اشتراک می تواند به لوگو شما یک چهره حرفه ای دهد ولی شاید امروز دیگر همه در طراحی لوگو از این تکنیک استفاده نمی کنند ولی اگر به لوگوهای معروف دنیا با دقت بیشتری نگاه کنیم در طراحی همه آنها به گونه ای سعی شده است تا از این قوانین پیروی کنند.

طراحی لوگو تویتر

طراحی لوگو اپل

8-استفاده از تکنیک فضای منفی در طراحی لوگو

از آنجایی که قبلا با تکنیک تصاویر 2 پهلو آشنا شدیم یک تکنیک دیگر که می تواند لوگو شما را خیلی خاص و فوق العاده کند استفاده از فضای منفی (negative space) در طراحی لوگو است. به لوگو فدکس با دقت نگاه کنید و بینید چقدر زیبا از تکنیک فضای منفی بین حروف E و X استفاده کرده اند.

بین حروف E و X در فضای سفید یک فلش به سمت راست وجود دارد که در واقع رسالت این برند که ارسال مرسولات می باشد را به شیوه هوشمندانه ای نشان می دهد.

طراحی لوگو با تکنیک فضای منفی

9- طراحی لوگو فعال یا غیر فعال

شاید بعضی وفت ها طراحی لوگو با حس غیرفعال بتواند حس امنیت و پایداری زیادی در مخاطب ایجاد کند مانند لوگو اپل که یک لوگو کاملا غیر فعال (passive) می باشد. از طرف دیگر شاید نیاز داشته باشید لوگو خود فعال و یا سریع نشان دهید که در این حالت طرحی لوگو اکتیو یا همان فعال نیاز شما را برطرف خواهد کرد. پس اینکه بهتر است لوگو شما اکتیو باشد یا پسیو این موضوع کاملا وابسته خواهد بود به هویت برند و سیاست های شما. به لوگوهای فعال زیر بادقت نگاه کنید.

لوگو خانه

لوگو اکتیو لوگو اکتیو

10- معنی لوگو خود را بدانید

این بسیار مهم است که شما در طراحی لوگو بتوانید معنی و هدف برند خود را به صورت آشکار و یا نهان نشان دهید و به زبان دیگر هریک از المان های تصویری بکاررفته در طراحی لوگو شما مفهوم خاصی داشته باشند. قبل از اینکه لوگو رو به کسی نشان دهید متن کوتاهی در خصوص معنی آن اماده کنید تا دیگران نیز بتوانند همانند شما به لوگو نگاه کنند.

امیدواریم با این 10 روش بتوانید لوگو های حرفه ای طراحی کنید همچنین در این خصوص ما یک اینفوگرافیک طراحی لوگو آماده کرده ایم که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست.

همچنین تیم طراحی گرافیک هوراد با کارشناسان ارشد گرافیک آمادگی خود را در خصوص طراحی لوگو ، تایپ ، فونت و سایر پروژه های گرافیک مرتبط اعلام می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از هزینه طراحی لوگو با شماره 72316-021 تماس بگیرید.