طراحی لوگو از اهمیت بسیار بالایی در در تبلیغات و بازاریابی دارد که منجر به خلق مهمترین و اولین عنصر گرافیکی هر کسب و کاری جدیدی می شود که می تواند راه را برای خلق دیگر آیتم های گرافیکی هموارتر سازد.

با پیشرفت صنعت تبلیغات ، امروزه موارد زیادی را برای پیش برد یک برنامه تبلیغاتی منسجم و موفق می بایست در نظر گرفت .لازم به ذکر می باشد لوگو یکی از مهمترین موارد هویت بصری برندسازی نیز می باشد .

تصویر ذهنی :

به زبان ساده تصویر ذهنی یعنی تصویر , صوت یا خاطره ای که از یک تیزر تلویزیونی , بنر و یا حتی تجربه یک خدمات یا مصرف محصول , که در ذهن شما ثبت شده است و در هنگام انتخاب به سراغتان می آید , که این موضوع در واقع کمال تبلیغات یک مجموعه را موجب می شود .

برای ثبت تصویر ذهنی در اذهان مخاطب یکی از موارد مهم , طرح لوگو یا آرم تجاری می باشد . لوگو با رنگ خاص خود , زیبایی و نحوه ارتباطش با محصول یا مورد تبلیغ شده می تواند مانند یک مهر درون ذهن مخاطب کوبیده شود و تا مدت زیادی از یاد نرود که این امر اهمیت طراحی یک لوگوی اصولی را بیش از پیش مشخص می کند.

چرا هر کسب و کار باید لوگو انحصاری خود را داشته باشد؟

با توجه به اینکه امروزه شرکت‌های تولیدی و خدماتی بسیاری در زمینه تولید یک کالا دست به تبلیغات می‌زنند ، لذا تسخیر اذهان مشتریان با یک ترفند و تکنیک خاص ضرورت دارد . در واقع صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مصرف کنندگان ، نیازمند روشی هستند تا به وسیله آن بر رقبا پیشی بگیرند . ابزارهای زیادی از سوی شرکت‎ها برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‎گیرد مثلاً چاپ بنر ، کاتالوگ ، ایجاد وب سایت و … اما همه این ابزارها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که برند محصولات در آنها به بهترین نحو ممکن ارائه شود . استفاده از لوگو یکی از راه های ارائه برند محصولات به مشتریان می‎باشد.

انواع لوگوها

لوگوهای شعاری : در این نوع لوگو پیام و شعار یک برند ، برای بینندگان یادآوری می‌شود . مثلاً در لوگوی شرکت نوکیا با نزدیک شدن دو دست به یکدیگر، شعار « برقراری ارتباط » مشاهده می‌شود.

لوگوهای ترکیبی : این نوع لوگوها در برگیرنده تصویر و واژه که بیانگر نام تجاری شرکت است ، می‌باشد . لوگوی برند نایک یکی از نمونه های لوگوهای ترکیبی به شمار می‌رود .

لوگوهای تصویری : در این نوع لوگو تنها از یک تصویر برای مفهوم رسانی محصولات استفاده می‌شود. به عنوان مثال در لوگوی شرکت اپل تنها از تصویر یک سیب استفاده شده است.

لوگوهای متنی : در لوگوهای متنی که اصطلاحا به لوگوتایپ مشهورند ، از چند حرف با اشکال خاص استفاده می‌شود ، برای مثال در لوگوی شرکت کوکا کولا یا گوگل ، حروف تشکیل دهنده این شرکت به شکل زیبایی و با رنگ‌های متنوعی در کنار هم چیده شده‎اند .

نقش طراحی لوگو در برندینگ

لوگوها بیانگر فعالیت شرکت‌ها و به نوعی نشانگر برند سازمانی کسب و کارها می باشند . نهادهای اقتصادی با ساخت لوگوها قصد دارند تا تبلیغات برند محصولات خود را به شیوه‎ای هوشمندانه انجام دهد .  برندها سعی می کنند همیشه در ذهن مصرف کنندگان باقی بمانند . بنابراین لوگوها باید طوری طراحی شوند که برند شرکت را در ذهن مصرف کننده حکاکی کنند . به این دلیل باید چندین راهکار در طراحی لوگو به کار گرفته شود تا تاثیر تبلیغات برند افزایش یابد .

راهکارهای طراحی لوگوهای تأثیرگذار

زیبایی در عین سادگی

یک لوگو در عین زیبایی باید طوری طراحی شود که مفهوم ‎رسان و عاری از پیچیدگی باشد بطوری که بیننده با دیدن آن ، پیام را دریافت نماید.

نشانگر ویژگی‌های خاص و یونیک

لوگوهای هر شرکت باید متفاوت با لوگوی سایر شرکت‌ها باشد . قبل از طراحی باید لوگوهای سایر شرکتهای رقیب را مورد بررسی قرار داد و شباهت میان همه را بررسی کرد و سپس چیزی متمایز با آنها را طراحی شود. تقلید از لوگوی تجاری رقیبان به معنای تبلیغات برای شرکت‌های آنها می‌باشد .

نشانگر ارزش و جاذبه

شاید دیده باشید برندهای معروف از لوگوهایی استفاده می‌کنند که دارای جذابیت خاصی برای بینندگان دارد. استفاده از تکنیک‌های گرافیکی در طراحی لوگو نقش زیادی در تبلیغات برند دارد.

تغییر لوگو با گذشت زمان

لوگوها نیز با گذر زمان تغییر می‌کنند . لذا مدیران شرکت‌ها باید با توجه به تغییرات محیطی و پیشرفت‌های سازمان ، اقدام به طراحی لوگوی جدید کنند . البته باید توجه داشت در صورتی که برند یک شرکت جای خود را در میان مصرف کنندگان باز کرده این امر ممکن است ریسک باشد و به کاهش مشتریان منجر شود. لذا اگر هم قرار است در طراحی لوگوی شرکت تغییراتی بوجود آید ، باید به صورت جزئی و تدریجی باشد .

رنگ های جذاب بسیار موثر هستند

با توجه به اینکه رنگ در طراحی لوگو نقش مهمی را ایفا می‌کند ، لذا توجه به انتخاب رنگ‏های زیبا اهمیت دارد . رنگ باعث جذب نظر بینندگان و در نتیجه تبلیغات مؤثرتر برای برند محصولات می‌شود . انتخاب رنگ باید با توجه به سن ، جنس و شاخص‌های فرهنگی مصرف‎کنندگان صورت بگیرد . برای مثال اگر شرکت شما مربوط به محصولات آرایشی می‌باشد ، بهتر از رنگ آبی استفاده کنید . آبی نماد آرامش است . همچنین اگر محصولات شما مرتبط با کودکان می‌باشد ، رنگ های شاد مثل صورتی ، جذابیت بیشتری را به لوگو می‌بخشد.