امروزه بیش از 4 میلیارد نفر در کره زمین برای ارتباطات شان از ایمیل استفاده می کنند و این در حالی است که هر کارمند بطور متوسط روزانه بیش از 100 ایمیل دریافت می کند. با وجود گسترش شبکه های اجتماعی، هنوز 60 درصد حرفه ای ها در دنیا، اساس ارتباطات شان ایمیل است. چرا که سریع، قابل اعتماد و آسان است. بنابراین ایمیل هنوز نمرده است و هرگز نخواهد مرد. مهم این است که بدانیم چگونه باید از ایمیل مارکتینگ برای بهبود مدیریت کسب و کار استفاده کنیم.

اولین قدم شما مشخص کردن هدف ایمیل مارکتینگ است

قبل از هر اقدامی، کمی دربارۀ اهداف‌ و آنچه می‌خواهید با ایمیل به آن دست یابید فکر کنید؛ زیرا این اهداف هستند که به شما می‌گویند دقیقا باید چه نوع کمپینی را ارسال کنید، چه کسی را هدف قرار دهید، چه محتوایی را در آن بگنجانید و چطور باید میزان موفقیت‌تان را اندازه بگیرید.

ایمیل باید جزء مهمی از هر برنامه بازاریابی دیجیتال باشد، چرا که بر افزایش تبدیل‌ها و ایجاد وفاداری به برند مؤثر است. برای اینکه اهداف درستی را به‌منظور طرح اولیۀ بازاریابی ایمیل تنظیم کنید باید آنها را با اهداف اصلی بازاریابی شرکت و شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مطابقت دهید.

بازاریابی ایمیلی قدرتمندترین کانال برای دسترسی به مخاطبان است و می‌توانید از آن برای رسیدن به اهداف مختلف استفاده کنید. بنابراین قبل از هر اقدامی، بهتر است خوب روی این اهداف فکر کنید.

ایمیل مارکتینگ

لیست مخاطبین خود را فراهم کنید

حالا که اهداف‌تان را تعیین کرده‌اید و می‌دانید که چرا دنبال ایمیل مارکتینگ هستید، زمان آن است که فهرست ایمیل‌تان را ایجاد کنید تا بتوانید کمپین‌های مربوط به آن اهداف را ارسال کنید. روش‌های متعددی برای ایجاد فهرست ایمیل وجود دارد، اما روش مناسب برای هر کمپین واقعا به اهدافی بستگی دارد که در مرحله یک تعیین می‌کنید.

به یاد داشته باشید هر ایمیلی که در لیست ایمیل شما قرار می‌گیرد باید حتماً حتماً خود صاحب ایمیل این اجازه را به شما داده باشد یا شخصاً خودش برای دریافت چیزی ارزش‌مند یک ایمیل به شما بدهد.

اولین ایمیل بسیار مهم است

به اولین ایمیلی که به صورت خودکار برای ثبت نام کننده جدید ارسال می شود، ایمیل خوشامدگویی (Welcome Email) می گویند که اگر ویژگی های لازم را نداشته باشد باعث قطع ارتباط با مخاطب می شود.نرخ بازکردن ایمیل های خوشامدگویی حدود 60 درصد، یعنی چهار برابر سایر ایمیل های تبلیغاتی است. همچنین کلیک کردن در این ایمیل ها 14 درصد، یعنی پنج برابر سایر ایمیل هاست.

ایمیل خوش آمد باید حاوی مطالب زیر باشد:

لینکی که به گیرنده اجازه تایید ثبت نام اش را بدهد
پیام تشکر برای انجام ثبت نام
لینک به مقررات حریم شخصی سایت شما و اینکه چگونه از اطلاعات ثبت نام کنندگان استفاده می کنید
اطلاعات مختصری در مورد ایمیل ها و برنامه های آینده تان

ایمیل مارکتینگ برای افزایش فروش و درآمد کسب‌وکارتان بسیار مهم است و بیشتر از هر کانال دیگری که امروزه بازاریابان در اختیار دارند می‌تواند به دستیابی به سود و بازگشت سرمایه شما کمک کند.