یکی از ابزار قدرتمند دیجیتیال مارکتینگ بازاریابی ویدیویی یا همان ویدیو مارکتینگ است. ویدئو مارکتینگ تعریف ساده ای دارد و همان‌طور که از نام آن مشخص است، معرفی محصولات یا خدمات بوسیله ویدیو های تبلیغاتی و آمورزشی  را ویدئو مارکتینگ می‌گویند.

این روش باعث سهولت در تفهیم، برندسازی، افزایش تأثیرگذاری بر مخاطب و افزایش بازگشت سرمایه می‌شود. ویدئو مارکتینگ در موارد زیادی مانند ارتباط با مشتری، تبلیغ برند، محصولات و خدمات، رسانه آموزشی و ارائه محتویات سرگرم‌کننده و … استفاده می‌شود. حدود ۷۸% از مردم در طول هفته و ۵۵% در طول روز ویدئوهای آنلاین تماشا می‌کنند؛ بنابراین درصورتی‌که از این استراتژی تبلیغاتی در کسب‌وکارتان استفاده نکنید، بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.

چگونگی عملکرد ویدئو مارکتینگ در ظاهر ساده است و روند آن به این شکل است که ویدئویی به‌منظور تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت، افزایش فروش، افزایش آگاهی‎بخشی در مورد برند و محصولات یا به‌منظور تعامل بیشتر با مشتری تولید و در رسانه‌های مرتبط پخش می‌شود. درحالی‌که در عمل این فرایند کمی پیچیده‌تر است و همانند سایر روش‌های بازاریابی به دنبال (track) کردن تعاملات مشتریان و نظارت بر معیارهای مختلف نیاز دارد.

دیجیتال مارکتینگ

نکاتی زیر را در بازاریابی ویدیوی در نظر داشته باشید :

۱ – ساخت ویدیو های اختصاصی

بهتر است ویدیو های مورد نیاز را خودتان تولید و برای این امر باید بودجه خاصی را برای ویدئو در نظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل فراهم کردن تجهیزات مناسب، نرم‌افزارهای تدوین و گروه تولید ویدئو است. همچنین، باید زمان انجام این فرایند را نیز در نظر بگیرید.

۲ – سناریو مناسب برای ویدیو

مهم‌ترین قسمت ایجاد ویدئو، بیان مناسب داستان (Storytelling) ویدئو است. بدون یک داستان خوب، ویدئو نمی‌تواند انقلاب لازم را در روش‌های مارکتینگ شما ایجاد کند. درنتیجه در این مورد خوب فکر کنید و در مورد محتوا و چگونگی داستان ویدئو از جلسات طوفان فکری یا (brainstorming) و ایده‌های هم‌تیمی‌ها استفاده کنید.

۳ – جذابیت ویدیویی

بیان مفهوم ویدئو به‌تنهایی کافی نیست و علاوه بر این موضوع، باید توجه مخاطبین را با استفاده از ایده‌های خلاقانه جلب کنید. ویدئوهایی که تمام محتوای آن‌ها بر اساس مارکتینگ و تبلیغات است برای کاربران خسته‌کننده هستند و نتیجه موردنظر شما را برآورده نخواهند کرد. مشتریان مایل هستند از دیدن ویدئو شگفت‌زده شوند، بیاموزند، بخندند و از ویدئو لذت ببرند.

۴ – بهینه‌سازی ویدئویی برای موتورهای جستجو

تکنیک‌های زیادی وجود دارد که ویدئوی شما به‌راحتی توسط کاربران در موتورهای جستجو یافت شود. توضیح ویدئو مهم‌ترین نکته دراین‌باره است. توضیحات مربوط به ویدئو، امکان فهمیدن موضوع ویدئو، محتوای آن و نهایتاً رتبه‌بندی را به Google می‌دهد. سعی کنید از کلیدواژه‌ها در توضیحات استفاده کنید.

۵ – ویدیو های کوتاه موثرتر هستند

طول مشخص و استانداردی برای ویدئوها وجود ندارد، اما یک قانون سرانگشتی در مورد ویدئوهای آنلاین این است که هرچه کوتاه‌تر باشند عملکرد بهتری خواهند داشت. ۳۰ ثانیه، زمان مناسبی برای ویدئوهای تبلیغاتی در پلتفرم‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی است. باید هر چیز غیرضروری و اضافه‌ای را از ویدئوها حذف کنید.مدت‌زمانی که مخاطبین به ویدئو توجه می‌کنند نیز کم است؛ بنابراین باید مفاهیم اصلی را در مدت‌زمان کوتاهی که در اختیار دارید بیان کنید. آمارها می‌گویند بیش از ۷۵% از مخاطبان ترجیح می‌دهند ویدئوهای آنلاین کمتر از ۱ دقیقه باشند. تحقیقات wistia ارتباط بین مدت ویدئو و درگیری کاربران با آن را به شکل زیر تخمین می‌زند.

۶ – انتشار ویدیو در شبکه های رایگان و پولی

ویدئو را به‌صورت گسترده در رسانه‌های رایگان مانند وب‌سایت، یوتیوب، آپارات و تمام کانال‌های اجتماعی که دارید منتشر و پس‌ازآن شروع به تبلیغ در رسانه‌های پولی کنید.

۷ – تحلیل و سنجش بازخورد

معیارها و ضوابط موردنظر را دنبال (track) کنید تا متوجه شوید کدام ویدئوها نتیجه بهتری گرفته‌اند. علت آن را بررسی کرده و بر روی سایر ویدئوها نیز اعمال کنید.

 

ویدیو مارکتینگ

 

نقاط قوت بازاریابی ویدیویی

ویدئو مارکتینگ، یکی از بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید که نقاط قوت بسیاری دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم:

۱ – افزایش مشتریان

گزارش‌ها اخیر نشان داده است که ۵۷% از مشتریان آنلاین بعد از مشاهده ویدئو در مورد محصول، تمایل بیشتری به خرید آن دارند. ویدئو باعث تشویق کاربران به خرید می‌شود.

۲ – افزایش نرخ کلیک

عناوین ایمیل‌هایی که شامل کلمه “ویدئو” بودند، دارای افزایش ۱۹ درصدی نرخ بازگشایی و ۶۵ درصدی نرخ کلیک شده است.

۳ – محبوبیت بیشتر در موتورهای جستجو

ویدئو مارکتینگ از طریق هدایت ترافیک به وب‌سایت شما، افزایش تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها که بر رتبه‌بندی در موتورهای جستجو تأثیر دارد، به کسب‌وکار شما کمک می‌کند. فراموش نکنید که یوتیوب پس از گوگل، بزرگ‌ترین جستجوگر است و علاوه بر این، یوتیوب نیز تحت مالکیت شرکت گوگل است پس اگر در این پلتفرم حضور داشته باشید با احتمال بیشتری در نتایج جست‌وجوی گوگل هم ظاهر خواهید شد.

۴ – تبلیغات ماندگار

اگر مردم اطلاعاتی را بشنوند، سه روز بعد تنها ۱۰% از آن را به یاد می‌آورند، اما درصورتی‌که این صدا همراه با تصاویر مناسب و مرتبط باشد، به‌طور متوسط ۶۵% از اطلاعات را به یاد خواهند داشت. به یاد آوردن ویدئو بسیار آسان‌تر از به یاد آوردن متنی است که خوانده می‌شود.

طبق گزارش هاب اسپات ، ۸۰ درصد از مشتریان، ویدئویی که در ماه اخیر دیده‌اند را به یاد می‌آورند. درنتیجه، باعث می‌شود که مشتریان بیشتری برندتان را به خاطر بسپارند و درنهایت موجب افزایش فروش شما خواهد شد.برای ساختن ویدئوهای ماندگارتر، از رنگ‌ها، فونت‌ها، لوگو‌ها و عناصری که مختص برند، وب‌سایت و اپلیکیشن شما است، استفاده کنید. با استفاده از این ترفند، مردم با دیدن ویدئو شما، به‌راحتی برند شما را به خاطر خواهند آورد.

۵ – دسترسی آسان

پلتفرم‌های زیادی برای ویدئو مارکتینگ وجود دارند که تقریباً همه مردم به آن‌ها دسترسی دارند و حتی آن‌ها را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید با استفاده از این روش، به‌صورت مؤثر و با هزینه کمی به حجم زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. درحالی‌که در تبلیغات سنتی مانند تبلیغات کاغذی چنین امکانی وجود ندارد. همچنین، مردم تمایل بیشتری برای اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی دارند.

۶ – نرخ بازگشت سرمایه بالا (ROI)

۷۶% از صاحبان کسب‌وکارها اذعان دارند که استفاده از ویدئو مارکتینگ باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه آن‌ها شده است. باوجوداینکه تولید ویدئو کاری کم‌هزینه و آسان نیست، اما توسعه روزافزون ابزار ویرایش ویدئو، باعث سهولت این امر شده است.

۷ – تأثیرگذاری بالا در مخاطب

ویدئو به دلیل وجود تصویر، صدا و موسیقی احساسات انسانی را برمی‌انگیزد و ممکن است باعث ایجاد شادی، غم، دلسوزی، محبت، ترس و حتی عصبانیت در مخاطب شود و همه این احساسات، عکس‌العمل‌هایی را به دنبال دارد که نشان‌دهنده تأثیرگذاری بالای این روش است. همچنین، مخاطب می‌تواند بدون نیاز به خواندن یک متن طولانی تنها در عرض چند ثانیه تماشای ویدئوی جذاب، اطلاعات موردنظرش را به دست آورد.