دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتالی) چیست؟

در بازاریابی مدرن، دیجیتال مارکتینگ را به مانند چتری می باشد که همه فعالیت های حوزه دیجیتال و فضای مجازی تحت پوشش آن قرار می گیرد . کسب و کارهای مختلف از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند سایت، شبکه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجوی گوگل، ایمیل مارکتینگ و … برای جذب مشتریان جدید و ارتباط دائمی با مشتریان فعلی و آینده بهره می برند.

امروزه مردم ساعت ها وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند. و در نتیجه سبک زندگی آن ها تغییر کرده است و می توان اینگونه در نظر گرفت که احتمال خیلی زیاد روش های خرید آن ها نیز تغییر کرده است.

بازاریابی همیشه یک معنی دارد : ارتباط با مخاطب در بهترین زمان و بهترین مکان. این تعریف در زمان حال به این معنی است که ما باید در جایی حضور داشته باشیم که مخاطبان نیز حضور دارند یعنی اینترنت و فضای مجازی.

قبل از اینکه بحث دیجیتال مارکتینگ را برای شما باز کنیم می خواهیم با مبحثی آشنا شویم به نام بازاریابی درونگرا. Inbound Marketing یا همان بازاریابی درونگرا نوعی از بازاریابی دیجیتالی است که از چهار مرحله تشکیل شده است. جذب مخاطب، تبدیل مخاطب به لید فروش، تبدیل لید به مشتری و در نهایت ارائه ارزش فراتر از انتظار به مشتری چهار مرحله بازاریابی درونگرا است. و همه این مراحل در فضای آنلاین اتفاق می افتد. هدف از معرفی بازاریابی درونگرا در این قسمت این است که شاید بسیاری از افراد بازاریابی درونگرا را با بازاریابی دیجیتالی که در ادامه به معرفی کامل آن خواهیم پرداخت یکسان بدانند. باید بگوییم که تفاوت های جزئی ای بین آن ها وجود دارد و زمانی که با کسب و کارهای گوناگون در مور تاثیر این تفاوت ها بحث کنیم متوجه می شویم که همین تفاوت های جزئی چقدر در کسب و کارها تاثیر بزرگی دارد.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ :

بهینه سازی موتورهای جست و جو (سئو)
فرآیند بهینه سازی سایت برای کسب رتبه های خوب و بالا در نتایج موتورهای جست و جو به خصوص گوگل را سئو می گویند. اگر سایت شما در کلمات مهمی که به فعالیت کسب و کارتان مربوط می شود بهینه شده باشد و در نتایج جست و جو رتبه های اول را داشته باشد باعث افزایش مراجعه به سایت شما می شود.

بازاریابی محتوایی
تولید محتوای خوب و مناسب و ترویج دادن آن را بازاریابی محتوایی می گویند. هدف ما از بازاریابی محتوایی آگاهی از برند، رشد ترافیک سایت، افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی و همراهی با مشتری است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
فعالیت هایی که شما در رسانه های اجتماعی به منظور رشد برند و محتوای تان انجام می دهید را می گویند. هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت، ارتباط نزدیک با مشتری و تولید لید فروش است.

تبلیغات PPC ( پرداخت به ازای هر کلیک )شبکه های اجتماعی
یک از راه هایی که شما می توانید به کمک آن ترافیک سایت خود را بالا ببرید تبلیغات کلیکی است. تبلیغات کلیکی یعنی اینکه شما به ازای هر کلیکی که بر روی محتوای شما صورت می گیرد مبلغی را پرداخت می کنید. رایج ترین ابزار تبلیغات کلیکی ادوردز گوگل ( Google AdWords ) است.

ایمیل مارکتینگ
برخی از شرکت ها از ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای ارتباط با مخاطب استفاده می کنند. ایمیل ها اغلب با هدف ترویج محتوا، معرفی خدمات، ارائه تخفیفات و اطلاع رسانی رویداد استفاده می شود.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)
روابط عمومی در فضای مجازی باعث ارتباط بیشتر شما با مخاطبان می شود. پاسخ به سوالاتی که مخاطب شما در قسمت کامنت ها قرار می دهد و یا پاسخ به نظراتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شود از این نوع است.