تولید محتوا و بازاریابی محتوایی یعنی آموزش مشتریان  در مورد محصول یا خدمات شما، در واقع هدف این است که در زمینه ای که محصول تولید می‌کنید یا سرویس ارایه می‌کنید نکات و آموزش‌های مفیدی را به مشتریان ارایه دهید.

این محتواها می توانند در قالب مختلفی از قبیل پست وبلاگی، ویدیو و یا یک پست در شبکه‌های اجتماعی باشد.

 

تولید محتوا ، بازاریابی کم هزینه برای کسب و کارهای کوچک

کسب‌وکارهای کوچک حتی بیش از کسب‌وکارهای بزرگتر باید روی بازاریابی محتوایی تمرکز کنند. زیرا بازاریابی محتوایی به دلیل بودجه کمتری که نیاز دارد یکی از روش‌های اثرگذار و به صرفه برای کسب‌وکارهای کوچک است.

اما کسب‌وکارهای بزرگتر به دلیل بودجه بالاتری که دارند تا حد زیادی از شیوه‌های دیگر نیز بهره می‌برند، هرچند که به این معنی نیست که اگر پول کافی دارید به سراغ بازاریابی محتوایی نروید. همانطور که اشاره کردم خیلی از کسب‌وکارهای بزرگتر نیز از این شیوه بهره می برند.

یکی دیگر از مزیت‌های بازاریابی محتوایی ایجاد اعتماد است، با تولید محتوای مفید و مورد نیاز کاربر، شما عملا اعتماد کاربر را جلب کرده اید، و کاربری که به شما اعتماد داشته باشد به راحتی از محصول یا سرویس شما استفاده می‌کند.

 

تولید محتوا بدون سئو و شبکه های اجتماعی تاثیری ندارد!!!

متداول‌ترین اشتباه این است که بازاریابی محتوایی را به تنهایی انجام می‌دهند. در حالی که باید بدانند که مثلث بازاریابی محتوایی، سئو و شبکه‌های اجتماعی باهم به شدت موثر هستند.

محتوای مفید و منظم بدون در نظر داشتن ابعاد سئو خیلی موثر نیست و برعکس، تمرکز کردن روی سئو بدون تولید محتوای مفید و منظم نیز اثرگذار نیست و هر دوی آنها با فعالیت در شبکه های اجتماعی موثرتر خواهند بود.

روش های سنجش موفقیت در بازاریابی محتوایی

اول از همه ببینید که محتوای شما چندبار دیده شده است.

دوم اینکه با استفاده از گوگل آنالیتیکس ببینید که این محتواهای منتشر شده چقدر ترافیک را مستقیما به سایت شما هدایت کرده اند، مثلا یک ویدیو در اپارات که لینک وب سایت شما در توضیحات آن قرار دارد چه میزان ترافیک به وب سایت شما فرستاده است.

سوم اینکه بررسی کنید که میزان سرچ شما در گوگل و دریافت ترافیک از گوگل چقدر تغییر کرده است، وقتی که وبلاگ دارید باید بررسی کنید که محتوای وبلاگ شما چه میزان از گوگل ترافیک دریافت کرده است.

برای گرفتن نتیجه عجله نکنید، احتمالا در ۳ ماه اول ترافیکی نخواهید داشت و پس از آن شروع به دریافت ترافیک جدی تر خواهید کرد.