دانستنی ها درباره ATL، BTL ، TTL

فعالیت های تبلیغاتی میتوانند به سه بخش تقسیم شوند : ATL-BTL-TTL

در واقع درباره خطی صحبت میکنیم که جداکننده بین فعالیت های تبلیغاتی است. فعالیت های تبلیغاتی و یا همان Advertising activitiesمیتواند بر اساس انگیزه های بازاریابی، گروه های هدف و بودجه بازاریاب تقسیم شود.

دنیای تبلیغات بسیار بزرگ است که در مقاله زیر شرکت هوراد سه مفهوم متداول درباره تبلیغات را توضیح میدهد .

ATL = Above The Line

به طور خلاصه ATL به تبلیغات انبوه(Mass advertising)  گفته می شود که از رسانه های جمعی برای انتقال پیام به مشتریان استفاده می کند.پیامی که با این رسانه به گروه انبوهی از مخاطبان می رسد و در نتیجه منجر به ترویج و توسعه برند می شود . روش عمده ATL  تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی ، چاپی، بنربه صورت وسیع در اینترنت است.

رسانه های مورد استفاده معمول :تلویزیون ، رادیو ، روزنامه  و مجلات معتبر، تبلیغات محیطی وسیع (TV, Radio, Newspaper, Magazine, out of home,)

شرکت های تبلیغاتی که از روش ATL استفاده میکنند اعتبار خود را از اعتبار رسانه های مورد استفاده میگیرد و هرچقدر دسترسی اش به رسانه ها بیشتر باشد اعتبارش بالاتر می رود. استفاده از این روش ها برای زمانی که مخاطب ما عموم مردم هستند و به دنبال بازگشت سرمایه هستیم  توصیه میشود.

برای مثال در آمریکا مردم بین 3-4 ساعت به طور میانگین به تماشای تلویزیون می نشینند . مثال گفته شده شبیه به خیلی از مناطق دنیا است. تبلیغات تلویزیون و دیده شدن  میان  مخاطبان محلی، ملی و بین المللی به کانال تلویزیون مربوط است .تبلیغات تلویزیون ارتباط بهتر با کاربران را دارد، زیرا تصاویر متحرک با صدا بیش از تصاویر ساکن یا صوتی اهمیت دارد.

در سال 1971 شرکت کوکاکولا تبلیغی را با عنوان I’d like to buy the world a coke  در تپه ای ایتالیایی ساخت که در آن از جوانان همه جهان استفاده شد تا پیامش را هم با موسیقی و هم استفاده از مردم سراسر جهان بیان کند .

BTL= Below The Line

این نوع تبلیغات به Customized Advertising یا تبلیغات سفارشی شده برای یک گروه خاص معروف است و به طور خلاصه تبلیغات یک به یک است و شامل توزیع برچسب ها ، تبلیغات و یا آگهی ها، بنرها، پلاکارها در جاده ها ، و یا مکان گذر مشتریان هستند . در یک منطقه و نقطه خاص است که  این تبلیغ دیده میشود. و حتی شامل قراردادن دمو ، ماکت محصول ، یا سمپلینگ در مکان های شلوغ اند. برای بازارهای خاص که رسانه های جمعی مثل چاپ ، تلویزیون و غیره به طور گسترده استفاده نمیشود، نیاز به برنامه های بازاریابی بیشتری است.

رسانه های مورد استفاده معمول:

تجارت و بازاریابی، سمپلینگ، بیلبورد در جاده ها ، فروش، رویدادها ، پست الکترونیکی مستقیم و غیره

Trade marketing, sampling, road show, selling, events, direct mail

این نوع تبلیغات برای زمانی که بودجه محدود است و عموم مردم مخاطب تبلیغات شما نیستند توصیه میشود .

TTL = Through The Line

این نوع تبلیغات شامل دو استراتژی ATL , BTL  است . اخیرا تجارت ها بر اساس همین نوع ترکیبی است و با این نوع به چشم اندازهای برنامه ریزی شده میتوان دست یافت  و به طور مثال میتوان از تبلیغات 360 درجه نام برد .