دیجیتال مارکتینگ کانوس یا همان بوم دیجیتال مارکتینگ الگویی  است که در راه‌اندازی کمپین‌ها، اشتراک‌گذاری ایده‌ها و مانیتور کردن کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مؤثر و کاربردی خواهد بود. در واقع، توسط این روش قادر خواهید بود تا بر روی یک برگ کاغذ ایده‌های خود را با سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشته، فاکتورهای موفقیت را تعیین کرده و میزان پیشرفت آن‌ها را بررسی نمایید که در ادامه بخش‌های مختلف این بوم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دیجیتال مارکتینگ

ارزش پیشنهادی یا OVP

ارزشی است که معتقد هستید مشتری شما به واسطهٔ استفاده از محصولات و خدمات و یا مشارکت در کمپین های دیجیتال مارکتینگ  بدست خواهد آورد. به طور مثال اگر شما مقالات ارزشمندی در سایت خود قرار می دهید که ارزش علمی برای مخطابین شما دارد می توان این خدمت را یک OVP در نظر گرفت که در ازاء آن شما می توانید از مخاطبین توقع داشته باشید تا آدرس ایمیل و یا شماره همراهشان را برای دانلود و یا مطالعه این مقالات در دیتا بیس سایت شما ثبت نمایند.

کانال‌های ارتباط با مشتریان

کانال ها در واقع فضاهای هستند که شما می تواندی از طریق آنها با مخاطبین خود در ارتباط باشید به طور مثال وب سایت یکی از کانال های ارتباطی شماست که مخاطبین خود را دارد از طرف دیگر اینستاگرام کانال دیگری می تواند محسوب شود که مخاطبین خاص خود را دارد. شناخت مخاطبین توسط بازاریاب‌ها می‌تواند کمک شایانی در انتخاب یک کانال مناسب باشد.

مخاطبین هدف چه کسانی هستند؟

بسته به نوع محصول و یا خدماتی که ارائه می کنید باید بازار هدف خود را مشخص کنید و سعی نماید تا عمده تبلیغات شما این افراد را هدف قرار دهند.

طراحی و برنامه ریزی سفر مشتری Customer journey

همیشه برای مشتریان برنامه ریزی کنید که ابتدا ورود به سایت و یا هر کانال دیگری باید چگونه رفتار کنند و شما نیز باید چه مطالب و یا تصاویری را به ترتیب به آنها نشان دهید تا در نتیجه مشتری به نقطه ای برسد که Call to action یا CTA قرار دارد.

اهداف چه چیزهایی را شامل می‌شوند؟

کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نیز همچون هر چیز دیگری نیازمند هدف هستند و شروع یک کمپین دیجیتال بدون داشتن هدف مانند سفر رفتن بدون تعیین مقصد است و از همین روی جهت درک توانایی در مورد میزان موفقیت و عدم موفقیت یک کمپین، نیازمند اهدافی دقیق و مشخص می‌باشیم. یک راه خوب به منظور مشخص کردن دقیق هدف، استفاده از روش SMART است که مخفف کلمات Specific (مشخص و دقیق)، Measurable (قابل اندازه‌گیری)، Achievable (قابل دست‌یابی)، Realistic (واقع‌گرایانه) و Timely (به موقع) است. در یک کلام، هدف بازاریابی شما باید شامل تمامی این مشخصات باشد.

شاخص‌ کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

هنگامی که اهداف کمپین بازاریابی خود را تعریف کرده‌اید، نیازمند یک واحد اندازه‌گیری می‌باشید تا از رسیدن به اهداف خود اطمینان حاصل نمایید. شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک واحد اندازه‌گیری برای این منظور است تا بدانیم آیا به سمت اهداف خود به درستی پیش می‌رویم یا خیر. KPI می‌تواند تعداد فروش، تعداد بازدید‌کننده‌های یک صفحهٔ وب و یا تعداد ایمیل‌هایی باشد که در یک وب‌سایت ثبت‌نام می‌کنند. به عبارت دیگر، KPI در قالب اهداف تعریف می‌شود و مهم‌ترین فاکتور شما جهت اندازه‌گیری هدف خواهد بود.

جمع بندی

یکی از مزایای Digital Marketing Canvas این است به شما اجازه می‌دهد تا فازها و مراحل اجرایی پروژه‌های بازاریابی آنلاین را در نظر بگیرید و برای کل کمپین خود یک تصویر کلی ترسیم کنید و بر اساس آن قدم بردارید. حتما شنیده اید که می گویند داشتن یک پلن بد بهتر است از نداشتن پل است !!!