طراحی لوگو اگرچه ساده به نظر می رسد و لی در واقع کار بسیار پیجیده ای است. چرا که باید یک طرح در عین سادگی تاثیرگذار نیز باشد. به همین دلیل است که تمامی کارشناسان توافق نظر دارند که لوگو یکی از مهمترین بخش های هویت سازمانی است چرا که در اولین نظر، باید توجه بیننده را به خود جلب کند. در زمان تولد استارت آپ ها کارآفرینان باید به نکاتی زیر توجه داشتنه باشند تا بتوانند برای سازمان خود لوگو مناسب و شایسته ایجاد نمایند.

1- بر سلایق شخص خود پافشاری نکنیم

برای بسیاری از طراحان حرفه ای و کارشناسان طراحی و گرافیک، یکی از اصلی ترین مشکلات پافشاری صاحب لوگو روی المان هایی است که به آن ها تعصب دارد. بسیاری از افراد غیرحرفه ای تنها به مواردی که خود در ذهن دارند توجه می کنند و توجهی به این نکته ندارند که یک لوگوی موفق، باید متمایز از لوگوی سایر رقبا باشد. فرض کنید شما یک شرکت حمل بین المللی دارید که می خواهید برای آن یک لوگو طراحی کنید، اولین چیزی که به ذهن هر کسی می رسد، طراحی یک شکل کلی از کره زمین و دو فلش با جهت های مخالف هم است، چیزی که در طراحی لوگوی بسیاری از شرکت های حمل دیده می شود، در صورتی که روی این طرح تعصب داشته باشید در واقع وجه تمایز خود را که برگ برنده ی شما محسوب می شود از دست داده اید. سعی کنید تا روح شرکت خود را در لوگو بگنجانید و نام تجاری خود را در لوگو منعکس کنید.

2-  تایپوگرافی مهم و اثرگذار

تایپوگرافی

بسیاری از اوقات، افراد وقت زیادی را برای انتخاب یک فونت خاص برای لوگوی خود انتخاب می کنند، اما شما می توانید به سادگی با انتخاب یک فونت به عنوان پایه و تغییر دادن آن به شیوه های گرافیکی، در واقع یک تایپوگرافی را به جای یک فونت ساده و تکراری انتخاب کنید. البته برای بسیاری از مواقع، تغییر دادن بیش از حد ترکیب یک فونت ممکن است آن را ناخوانا کند و این یک مسئله ی بسیار مهم است.

3- رنگ ها مخاطب را جذب خواهند کرد

استفاده از رنگ های مختلف در واقع نشان دهنده ی سبک کاری شما و روحیه کاری سازمان شماست. رنگ لوگو نمایانگر شخصیت سازمان شما و نیز ارزش های مد نظر شماست. به عنوان مثال استفاده از رنگ های گرم مانند زرد نشاندهنده ی روشن بودن حوزه کاری شماست و حس گرمابخشی دارد. شرکت هایی مانند نیکن، شرکت نفتی شل، دی اچ ال، فراری، مک دونالد و غیره از این رنگ در لوگوی خود استفاده می کنند. رنگ نارنجی نشان دهنده ی هویت دوستانه ی لوگو است و حس سرزندگی را نشان می دهد که در لوگوهای فایر فاکس، فانتا، آمازون، بلاگر و غیره دیده می شود. رنگ قرمز نماد سرزرندگی و سرحال بودن سازمان است و حس جوانی و شادمانی را به مشتری القا می کند. شرکت های مختلفی مثل کوکاکولا، سی ان ان، اکسون، کنون، نینتندو، کی مارت، لِگو و غیره از این رنگ در لوگوی خود استفاده می کنند. استفاده از رنگ های خاص نیز می تواند نشاندهنده ی حوزه های کاری سازمان شما باشد. به عنوان مثال رنگ نقره ای که نشان دهنده ی توازن در کار است و حس آرامش را در افراد القا می کند در لوگوهای شرکت اپل، نایکی، هوندا، مرسدس بنز و غیره دیده می شود.

4- از اشکال هندسی در لوگو خود استفاده کنیم

همانطور که استفاده از رنگ های مختلف می تواند موجب اضافه شدن ابعاد گوناگون به لوگوی شما باشد، استفاده از شکل های متفاوت نیز هویت لوگوی شما را تغییر می دهد. به عنوان مثال معمولا از شکل مربع برای نماد ساختمان سازی و از دایره برای نشان دادن خلاقیت استفاده می شود. مثال های گوناگونی از استفاده از اشکال در لوگوهای معروف دنیا دیده می شود. مثلا، چهارخانه سفید و آبی که در وسط لوگوی ب ام و وجود دارد، نشان دهنده ی چرخش پره های موتور یک هواپیما در آسمان است. و یا اگر به لوگوی شرکت پستی فدکس دقت کنید، در فاصله بین حروف E و x می توان یک فلش کوچک را مشاهده کرد که نشان دهنده ی حرکت سریع در این لوگو است.

5- مفهوم کسب و کار در طراحی لوگو در نظر گرفته شود

علاوه بر شکل ها و رنگ ها، لوگو باید بیانگر فعالیت سازمان شما باشد. البته باید دقت کنید که لوگو در واقع نماینده ی ذات شرکت شماست و نه هدف شما. از رنگ ها، شکل ها و البته از تایپوگرافی استفاده کنید تا با بهره گرفتن از منحنی ها و تفاوت های کوچک، یک لوگوی منحصر به فرد و کاربردی تهیه کنید.

6- سادگی در طراحی شرط موفقیت

همانطور که در مورد اول نیز گفته شد، سخت گرفتن و دست بردن به تعصب در طراحی لوگو می تواند شما را با شکست مواجه کند و یا حداقل مدت زمان زیادی از وقت شما را بگیرد. البته باید به جزئیات، رنگ ها و غیره توجه کنید اما باید به این نکته توجه کنید که در لوگوی بسیاری از شرکت های بزرگ مثل گوگل، اپل، فیس بوک و مایکروسافت چشم گیر ترین نکته، استفاده از لوگوهای ساده است. ممکن است فکر کنید که این لوگو ها در کمترین زمان و با استفاده از کمترین میزان تفکر و انرژی ساخته شده اند اما واقعیت این است که در واقع این لوگو ها با استفاده از سال ها اندیشه و تفکرات بزرگ ساخته شده اند.

7- لوگو لزومی ندارد همه اهداف شما را نشان دهد

لوگوی شما نمی تواند در عین حال هم لوگو، هم نماینده محصولات و هم نشان دهنده ی شعار شما باشد. لوگو در واقع یک آگهی سریع و موثر است که باعث بیشتر شدن ارزش های شرکت شما می شود. با استفاده از ابزارهای بصری لوگوی خود را طراحی کنید و با رعایت سادگی در عین خلاقیت، بهترین لوگو را برای خود طراحی کنید.

8- لوگو باید به صورت وکتور طراحی شود.

برای حفظ این نکته که بتوانید از لوگوی خود در وب سایت، تبلیغات میدانی و بیلبورد ها استفاده کنید، لازم است لوگوی خود را با کیفیت های مختلف و فرمت های گوناگون طراحی کنید. به این نکته توجه کنید که طراحی لوگو در فایل های با حجم بالا و طراحی به صورت وکتور می تواند ضامن حفظ کیفیت طراحی لوگوی شما باشد.