نکات مهم در طراحی لوگوی شرکتی

ما اکنون همه شرکت های مهم را با لوگوی آن ها می شناسیم، طراحی لوگو برای مدیران شرکت ها اهمیت بسیار زیادی دارد. سیب گاز زده نشان دهنده شرکت بزرگ اپل است که همه مردم جهان آن را می شناسند.

به تازگی در یک تحقیق، شرکت C+R Research بعضی از برندهای بزرگ را بررسی کرد که طراحی لوگوی آن ها با گذشت زمان چطور در ارتباط با درآمدشان تغییر پیدا کرد. نتایج این تحقیق نتایج مهمی را درباره طراحی لوگوی شرکتی نشان داد و این که برندینگ مجدد چه فایده ها و ریسک هایی را برای کسب و کارها به دنبال خواهد داشت.

این تحقیق شامل بعضی از مشهور ترین اسامی در جهان از جمله استارباکس، اپل، آمازون و لیوایز است. برخی از این کمپانی ها لوگوی خود را بارها تغییر داده اند، و بعضی به ندرت دست به تغییر زده اند. برخی از آنها طراحی های لوگوی خود را کاملا تغییر دادند، و برخی دیگر تنها تغییراتی جزئی در لوگوی خود دادند.

استارباکس (Starbucks)

فروشگاه بسیار مشهور قهوه استارباکس در سال 1971 با نسخه ای کلاسیک و قهوه ای از لوگوی دایره ای حالا شناخته شده آن تأسیس شد. این شرکت طرح سبز و سفید را ابتدا در سال 1987 به کار برد، و مدتی بعد آن را با سبکی شکیل تر در سال 1992 زیباتر کرد. در سال 2011، استارباکس متن Starbucks Coffee را بطور کامل از لوگوی خود حذف نمود و تنها تصویر وسط باقیماند. هر ریبرندینگ، تکراری جدید از همان لوگو با تغییرات کمی بود که اغلب منجر به طراحی شیک تر و مینیمالیست تری شد.

اپل (Apple)

شرکت اپل در سال 1976 با لوگویی کاملاً متفاوت از لوگوی فعلی اپل که امروزه می شناسیم، تأسیس شد. سال بعد، طراحی لوگوی مجدد بزرگی انجام شد که اولین لوگوی سیب را با طرح رنگین کمانی نشان می داد. در سال 1998، اپل دو لوگوی جدید را بر اساس عکسی یکسان به نمایش گذاشت: یکی به رنگ مشکی و دیگری به رنگ آبی روشن. در سال 2001، لوگوی نقره ای اپل معرفی شد. بعد از آن فروش این کمپانی افزایش داشت. در نهایت، این شرکت تکرار تازه ای از لوگوی سیب ساده مشکی ارائه داد که هنوز هم لوگوی این شرکت است. ریدیزاین های لوگوی اپل تقریباً همیشه به سمت آینده نگری و پیشرفت حرکت کرده است. چنین تلاش هایی به خصوص برای برند یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی بسیار سودمند خواهد بود.

آمازون (Amazon)

پس از تأسیس در سال 1994، آمازون در سال 1997 با دو لوگوی جدید ریبرندینگ انجام داد که یکی از آن دو اساس تصویرپردازی مدرن Amazon.com را شکل می دهد. یک سال بعد، این شرکت دو لوگوی دیگر را توسعه داد. در سال 2000، آمازون باز هم ریبرندینگ کرد و این بار برای مدت زمان طولانی لوگوی خود را حفظ کرده است.

آمازون پس از تکرار شش طراحی مختلف لوگو در شش سال اول تأسیس خود، از یک تصویر استفاده کرده است. این نکته را باید در نظر گرفت که آمازون به عنوان کتابفروشی کار خود را آغاز کرد، بعداً به فروشگاه «کتاب، فیلم و غیره» گسترش پیدا کرد و حالا تقریباً در همه چیز فعالیت دارد. خیلی عادی است که وقتی مدل کسب و کار شرکتی تغییر می کند یا گسترش پیدا می کند، بخواهد ریبرندینگ کند.

لیوایز (Levi’s)

لیوایز را با شلوار جین می شناسند. این شرکت معروف پارچه های دنیم در سال 1853 تأسیس شد و تنها یک بار در سال 1936 لوگوی خود را به تصویر قرمز و سفیدی تغییر داد که امروزه می شناسیم. از آن زمان به بعد این برند همواره از همان لوگو استفاده کرده است. با داشتن چنین نام نمادینی (لیوای استراوس) که به محصولی به آسانی قابل شناسایی چسبیده باشد، لازم است بپرسیم که آیا اصلاً لیوایز فراتر از لوگوی ساده و قابل تشخیصی که در دهه 1930 طراحی شد، نیاز به طراحی مجدد لوگو داشته است؟

این برندها چه درسی به ما می دهند؟

این مطالعه نشان می دهد که با این که درآمد هر شرکت در زمان تغییر لوگو بعضی وقت ها گاهی دچار نوسان می شد، ولی هیچ ارتباط ثابتی وجود ندارد: مت زایکوفسکی مدیر توسعه شرکت Digital Third Coast معتقد است که شرایط پیرامون ریدیزاین و محصول یا خدمت واقعی احتمالاً اهمیت بیشتری دارد. او می گوید:

«یک چیزی که این تحلیل به اثبات می رساند این است که بسیاری از بازاریاب هایی که نگران ارتباط بین زیبایی برند و درآمد هستند بهتر است که ابتدا به موضوعات دیگری توجه کنند. هیچ ارتباط ثابت و قابل توجهی وجود نداشته که نشان دهد لوگوهای متفاوت منجر به فروش بیشتر یا کمتر می شود. مهم ترین الگویی که ما متوجه شدیم این است که بسیاری از برندهای بزرگ به خصوص برندهای تکنولوژی، در سال های اول حساسیت بسیاری روی لوگوی خود نشان می دهند، ولی به محض اینکه به موفقیت می رسند و رشد شگرفی را تجربه می کنند، دیگر لوگوی خود را تغییر نمی دهند.»

با این حال، مؤسسه C+R چندین نتیجه گیری از مزایا، موانع و مشکلات پیرامون ریدیزاین لوگو مطرح کرده است.

چه زمانی باید لوگوی خود را تغییر دهید؟

• وقتی که لوگوی شما منسوخ و قدیمی است.

• وقتی که شرکت شما خط محصول خود را گسترش می دهد.

• وقتی که شرکت ها با هم ترکیب می شوند.

• وقتی که نیاز به کاهش تصورات منفی مرتبط با برند است.

• وقتی که برند جهانی شده و زبان در آن اهمیت کمتری پیدا کرده است.

ریدیزاین لوگو چه ریسک هایی در بر دارد؟

• اگر مشتریان به لوگوی کنونی وابستگی داشته باشند، ریدیزاین می تواند نتیجه عکس داشته باشد و به فروش لطمه بزند.

• گرفتن فیدبک قبل از انتشار لوگو، میتواند ضعف های موجود در ریدیزاین را نشان دهد.

• تغییر همیشه به معنای پیشرفت نیست.